nieuwsbrief no 1

Nieuwsbrief oktober 2021 nr 1

Fairtrade gemeente zijn en blijven.
Sinds 2018 is de gemeente Krimpenerwaard officieel een Fairtrade gemeente.
In 2018 is er een kerngroep samengesteld die samen met de gemeente aan het werk is gegaan om die titel te verwerven. Daar zijn we in geslaagd en nu staan we voor de tweede keer voor de uitdaging om voor deze titel weer voor twee jaar te verlengen.
Voor ons een moment om te kijken wat kan er beter en wat kan er anders.
Een van de aandachtspunten is een beter contact met de deelnemers.
Deze nieuwsbrief is hier toe een aanzet en in de toekomst hopen wij de deelnemers weer een keer te bezoeken.
De deelnemers voldeden aan de landelijke criteria die Fairtrade landelijk heeft vastgesteld. Zij worden genoemd op onze website www.fairtradekrimpenerwaard.nl. Ook kregen de deelnemers een raamsticker, om als Fairtrade deelnemer zichtbaar te kunnen zijn.
Niet alleen de gemeente en wereldwinkels zijn deelnemers, maar juist ook de supermarkt om de hoek, restaurants, kerken, winkels scholen, zorgboerderijen en sportclubs verkopen of gebruiken Fairtrade producten.
Zo zorgen we met elkaar dat de gemeente Krimpenerwaard een Fairtrade gemeente is en hopelijk kan blijven.

Wie zijn de kerngroep leden?
Voorzitter: Gijs Metz
Secretaris Lia Maijenburg
Penningmeester: Jaap van der Laan
Vertegenwoordiger Gemeente: Nienke Strijks

Wilt u ons team komen verstrekken?
Neem contact op met Gijs Metz (06-19446697) of stuur een mail naar info@fairtradegemeentekrimpenerwaard.nl

Fairtrade week najaar 2021
Twee keer per jaar wordt er landelijk een week uitgeroepen tot Fairtrade week.
Van 30 oktober tot 7 november zal Fairtrade thee in de belangstelling staan.
Onder het motto “Samen –thee – Momentje” zal een landelijke campagne worden gestart.
Er worden kaartjes uitgedeeld, dit keer vergezeld met theezakjes. De boodschap van de kaart is ’samen-moment’.
De thee is de verbinding tussen de theeplukker en de theedrinker en door het drinken van thee worden ze samen gebracht. Op de achterkant van de kaart een WIN-actie voor consumenten op social media. Doel van deze actie is meer bewustwording bij consumenten en een contactmoment om de Fairtrade thee onder de aandacht te brengen.

Duurzame ontwikkelingsdoelen ( SDG’S)
Naast de verkoop en of gebruik van Fairtrade producten wordt ook steeds meer de nadruk gelegd op de duurzame ontwikkelingsdoelen die door de Verenigde Natie zijn vastgesteld, de Sustainable Development Goals – SDG’s
Een einde aan extreme armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering. Dat is de kern van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s).
Fairtrade richt zich op een aantal SDG’s waarbij we écht het verschil kunnen maken.
Wij willen proberen in de nieuwsbrief steeds een ontwikkelingsdoel onder uw aandacht te brengen.
In deze eerste nieuwsbrief is dat:
Met de Fairtrade minimumprijs wordt bijgedragen aan SDG 1.
Geen armoede
De minimumprijs is een vangnet voor 1,7 miljoen boeren en arbeiders in meer dan 75 landen. De minimumprijs beschermt hen tegen wisselvallige markten en is gebaseerd op de kosten voor duurzame productie.